Tur til Patagonia

Holisss!

I forrige innlegg sa jeg at jeg skulle skrive litt om kulturforskjeller, men jeg utsetter det til neste gang. Jeg har nemlig nettopp kommet hjem fra en nesten tre ukers reise gjennom hele Patagonia (Sør-Argentina), og har lyst til å fortelle dere alt om den!

Å beskrive hele turen i kun ett blogginnlegg, tror jeg blir vanskelig. I de siste 18 dagene, har jeg opplevd så mye, sett helt fantastiske ting, og lært en hel haug om landet jeg er så heldig og bor i. Men vi får prøve!

Reiseplanen var slik: Puerto Madryn, deretter videre til El Calafate, så Ushuaia, Rio Gallegos, Esquel, og til slutt, Bariloche. Vi skulle fra Córdoba, som ligger relativt Nord i landet, helt ned til Ushuaia, Tierra del Fuego, den Sørligste byen ikke bare i Argentina, men i hele verden. Totalt nesten 7500 km. Alt i buss. Så ja, vi blei drit leie den bussen til slutt.

Første stopp etter å ha sovet en natt i bussen, var Puerto Madryn. Det er en by ved kysten, og ligger rett ved et naturreservat som heter Península Valdés, hvor det er masse dyreliv osv! Her blei vi to netter. Vi dro på en city-tour, og fikk se den flotte byen på langt hold.

argentina natur
Puerto Madryn

Dagen etter, dro vi på ekskursjon til naturreservatet. Herfra fikk vi også dra på båttur og se på hvaler!

hvaltitting i Argentina
Her er vi ute i båten. Guiden sa at det ikke var sikkert vi kom til å se noen hvaler i det hele tatt, men vi var heldige og de kom skikkelig nærme!

Neste stopp var El Calafate. På veien, stoppet vi et sted som heter Punto Tumbo, et reservat for pingviner, som var utrolig gøy å se!

vi så en pingvin
Pingviner!!! Trodde legit de bare bodde på Antarktis.

utveksling

El Calafate var en utrolig flott by, med skikkelig vakre omgivelser. Her blei vi tre netter, og dro på ekskursjon til El Chalten, en liten by som ligger i en nasjonalpark. Vi dro også til Perito Moreno, en av verdens største isbreer. Det var helt sykt å se, den var 70 meter høy, og 5 km lang! Guiden vår sa at det finnes to steder i Argentina, hvor man kan røre hjertet til landet; Cataratas del Iguazú, og her, Perito Moreno. Og jeg følte det var sant det han sa, det var en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.

el chalten
El Chalten

isbre i Argentina
Isbreen Perito Moreno

Deretter, dro vi til Ushuaia, kjent som ”El fin/Culo del mundo”, hvor vi også ble tre dager. Her fikk vi shoppa litt i hovedgata (veldig dyrt), vi gikk tur i nasjonalparken Tierra del Fuego, og vi dro på båttur i Beagle-kanalen, som var utrolig flott opplevelse. Her så vi masse fugler, seler, og det kjente lystårnet.

på båttur i Argentina
Her var vi på båtturen. Nasjonaliteter fra venstre: en svenske, Norges tre vakre representanter, og ei belger.

julie og louise
Julie, andre jenta fra Norge, og meg.

sør i Argentina
Utsikten sørover, med El faro/lystårnet

Veien videre bar til Rio Gallegos, hvor vi tilbrakte en natt, og så til Esquel, hvor vi fikk utforska enda en nasjonalpark, denne gangen ved navnet Los Alerces. Utrolig, utrolig vakkert!

argentinsk natur

Så var vi endelig  på vei til vårt siste stopp: Bariloche!! Denne byen er veldig kjent i Argentina, både for sjokoladen som de lager her, og for alle bolichene/nattklubbene (selv om vi ikke fikk dra på de da haha). Så vi gleda oss veldig alle sammen til å komme fram. I de tre nettene vi var her, fikk vi gjort veldig mye; vi dro til Cerro Catedral-skisenter, som er det største skisenteret i Sør-Amerika, vi fikk se alle de vakre innsjøene i området, vi besøkte en sjokoladefabrikk for å se hvordan de lagde sjokoladen (og alle kjøpte en hel haug), og vi stakk innom Villa la Angostura, som de sier er en av de vakreste landsbyene i hele Patagonia.

skisenter
Utsikten fra toppen av skisenteret.

venner

innsjø argentina
Innsjøene var som tatt rett ut av et postkort haha.

Så, etter nesten tre uker på reisefot, bar det hjemover. Kan si at vi var passe slitne da, etter så mange timer i en buss stappa full med 40 utvekslingselever, men det var uansett trist å tenke på at det snart var over. Jeg er så takknemlig for at jeg fikk dra på denne reisen. Vi fikk se, lære, og oppleve så utrolig mye på hva som føltes som veldig kort tid, og personlig satte jeg veldig pris på å bli bedre kjent med Argentina. Det er et utrooolig vakkert land jeg har havna i, og føler meg uendelig heldig som endte opp akkurat her.

I tillegg, var det også en reise hvor jeg ble kjent med så mange fantastiske mennesker. Noen kjente jeg fra før av, fra starten av året, mens de fleste var fremmede. Uansett, ble vi alle skikkelig gode venner, og mot slutten var det veldig trist å måtte forlate hverandre. Selv om vi alle kom fra helt forskjellige steder, med helt annerledes kultur og oppvekst, så spilte det liksom ikke noe rolle, for vi hadde til felles at vi alle er utvekslingselever, vi kom helt alene til dette fremmede landet, og ingen av oss har egt peiling på hva vi holder på med. Vi vet bare at vi er i dette sammen; uansett hvor forskjellige vi her, så deler vi disse unike opplevelsene, og en forståelse for hverandre som man ikke finner i hvem som helst. De vennskapene man skaper med sånne mennesker, blir liksom noe annet.

Så ja, nå som jeg har kommet meg hjem, fått tilbake roen osv, tror jeg det er det jeg tar med meg videre etter Patagonia-reisen; en utrolig sterk følelse av takknemlighet for alt jeg får sett, alt jeg får lært, alle menneskene jeg er så heldig og blir kjent med. Takknemlig for alt, egentlig.

argentisk flagg

Hilsen Louise

Takk for din interesse! Om kort tid vil noen hos Explorius kontakte deg. Detaljene som du har fylt i vil lagres på en sikker måte og aldri bli delt med en tredje partner. Vi kommer til å sende deg e-post med informasjon til den e-post adressen du har delt med oss. Vennligst angi om du samtykker til dette nedenfor.