Tur til Nord-Argentina

Hei alle sammen!

I løpet av utvekslingsåret ditt her i Argentina, blir du tilbudt å bli med på to turer: sør-turen og nord-turen. Nå har jeg nettopp kommet hjem fra sistnevnte!

utsikt Argentina
Garganta del Diablo fra den brasilianske siden. Her blir man klissvåte btw!

• Dere husker kanskje at jeg skrev om sør-turen i fjor? Den kan du lese om her.

Denne gangen var turen litt kortere, kun 16 dager, men hver dag var stappfull av aktiviteter, så vi fikk allikevel sett og opplevd utrooolig mye!

Likt som på forrige tur, kjørte vi buss hele veien. Heldigvis var vi litt færre utvekslingsstudenter denne gangen her, kun 21 stk (inkl. ei norsk, en svenske, dansker, belgiere, nederlendere, maaange tyskere og enda flere amerikanere ahah).

Vi kjørte helt fra Córdoba opp til Misiónes, videre til Salta, Jujuy, ned til Mendoza og til slutt Buenos Aires.

Vi ankom Puerto Iguzú etter en natt på bussen, og her blei vi i tre netter.
Som dere kanskje skjønner ved navnet, så er det her las Cataratas de Iguazú ligger, som er et av verdens sju naturlige underverk (!!!), pluss sykt mye annet fint. Jeg gleda meg kanskje mest til akkurat den delen her av turen, og etter at jeg har kommet hjem er det også dette stedet som skapte mest inntrykk.

Første dagen dro vi til las Minas de Wanda, som er et av de viktigste gruvekompleksene av edelstener i Argentina.

Dag 2, fikk vi endelig dra til fossene! Elva og fossefallene er delt på midten, hvor den ene siden ligger i Brasil, og den andre i Argentina. Vi dro først til den argentinske siden, hvor vi også fikk ta en båttur oppover elva og under fossene. Argentinerne sier jo naturligvis at denne siden er den flotteste.

Dagen etter fikk vi dratt til Brasil også, og må si at det spiller ikke så stor rolle hvilken vinkel du ser de fra, fossene er helt sjukt vakre uansett. Det var en helt fantastisk opplevelse, og noe jeg aldri kommer til å glemme.

Julie og Louise
På den argentinske siden, her med Julie, den andre nordmannen <3 #julieoglouisepåtur

tur med båt
Båtturen hvor vi fikk se fossene fra vannet, og til og med kjøre under dem!! Såå kul opplevelse!

Utvekslingsstudenter på tur
I Brasil dro vi også til en fuglepark som heter Das Aves, hvor det fantes over 150 fuglearter!
Her er vi med Olivia fra Sverige.

Etter sykt fine dager i Puerto Iguazú, bar turen videre til Jujuy, og en liten idyllisk by som heter Tilcara, som er en av de eldste beboelsene i hele Argentina. Vi blei en natt, og her fikk vi sett og opplevd mye av den typiske argentinske kulturen.

Vi besøkte Pucará de Tilcara, en gammel inka-landsby, vi fikk smakt tradisjonell mat, og hørt på den særegne musikken fra området. På vei videre til Salta, kjørte vi forbi el Cerro de Siete Colores, som er et kjent fjell hvor de forskjellige mineralene har gitt det sju forskjellige farger, og vi besøkte las Salinas Grandes, som ligger på 3500 meter over havet, og er en svæær flate med bare salt.

fjelltur
Pucará de Tilcara

utvekslingsstudent
Cerro de Siete Colores

strand
Salinas Grandes, de nest største i hele verden

Så ankommer vi byen Salta, som er hovedstaden i provinsen. Her blei vi to netter. Vi dro på en ”city tour”, hvor vi fikk sett alt den historiske byen hadde å by på, inkludert masse kirker, en katedral, monumenter, og en tur opp på høyden Cerro San Bernardo, som tilbyr et flott overblikk.

San Bernardo
Salta fra Cerro San Bernardo

Fra Salta kjørte vi nedover til Talampaya og Valle de la Luna, hvor vi tilbrakte én dag. På morgningen besøkte vi nasjonalparken, hvor man finner det veldig karakteristiske landskapet som følge av vind- og vannerosjon. På ettermiddagen, besøkte vi Valle de la Luna, som er et område kjent for å ha lignende landskap som det på månen!

nasjonalpark Argentina

Perque Naciónal de Talampaya - Talampaya Canyon

Mendoza

Etter Valle Fertil, fulgte Mendoza, som er en vakker by kjent for vinproduksjonen sin. Her tilbrakte vi to netter.

Første dagen fikk tid til å bli kjent i sentrum, shoppe, besøke en vingård og dra på sjokoladefabrikk. Vi tok også en tur opp til Cerro de la Gloria, hvor man på toppen finner en statue som er et velkjent landemerke her i Argentina, til minne om alle soldatene som kjempet i Andes krigen.

Dag 2, dro vi på en ekskursjon til Andes fjellene, eller Alta Montañas som de kaller dem. Vi kjørte innover og innover i fjellene langs Mendoza elven, helt til Aconcagua (Amerikas høyeste fjell) kom inn i sikte. Så snudde vi nesen nedover igjen, men ikke før vi stakk innom Puenta del Inca, en naturlig skapt bru over Mendoza elven.

monument
Monumentet "Andes Hæren!, som man finner på fem peso-lappen her

fjelltur
Aconcaqua, nesten 7000 moh

reise
Puete del Inca

Sååå var vi endelig på vei til siste stopp, Buenos Aires!! Jeg gleda meg sjuukt til å endelig besøke hovedstaden i Argentina. Det er jo en enorm by, med nesten 3 millioner innbyggere, med utrolig mye å se. Vi fikk sett masse, ikke engang det dårlige været stoppet oss hahah. To dager fikk vi til å oppleve alt som byen hadde å by på.

Vi kom frem tidlig dag 1, og da var det rett på city tour, hvor vi ble tatt med til Teatro Colón, el Obelisco, Plaza de Mayo, hvor man finner Casa Rosada, katedralen og kongressen. Vi måtte jo selvfølgelig ta en tur innom La Boca, som er området i Buenos Aires hvor man finner Boca Juniors stadion, la Bombonera, og bostedene til de aller heftigste Boca-fansene. Dag 2, dro vi på båttur på Delta elven i området El Tigre. Her er det et svært øy-system, hvor folk bygger hus som kun er tilgjengelige via båt. På ettermiddagen besøkte vi Teymayken dyreparken, hvor det fantes alt fra tigre og pumaer til kenguru, flodhester og en hel haug med fugler. Parken jobber også mye med durelivsbeskyttelse.

president
Casa Rosado, hvor presidenten jobber

fotball
La Bombonera <3 Hvis dere kommer til Argentina, så er det bare ett lad som gjelder!

flagg

Når Boca skulle bestemme seg for lagets farger, ble det foreslått å ta fargene fra flagget til den første båten som la til kai ved havnen den følgende dagen. Den første båten neste dag viste deg da selvfølgelig å være svensk, haha. Da var Olivia selvsagt happy!

naturopplevelse
Temayken, en av de største dyreparkene i byen

Og så var det plutselig på tid å dra tilbake til Córdoba...

Må være ærlig å si at etter så mange km i buss, begynner man å bli litt sliten. Jeg begynte også å savne vertsfamilien min og alle vennene mine her i Devoto, så det var godt å endelig komme hjem. Å reise slik som vi gjorde, er nesten som en pause fra det livet man har ellers, og avstanden gir deg tid og rom til å virkelig sette pris på det du har der hjemme, og alle de personene som sitter å venter på deg.

Men det var allikevel en utrolig flott reise vi hadde lagt ut på. Sånn som på forrige reisen til Patagonia, fikk vi se sykt mye på kort tid, og vi fikk oppleve ting vi aldri kommer til å glemme. Det var jo også gøy å reise med så mange gode venner, det å dele alle disse minnene med andre utvekslingselever (noen kjent fra før av, og noen nye) gjør det til noe helt spesielt.

utvekslingsstudenter
Blitt så glad i disse menneskene, og kommer til å savne de så sykt!

Med denne turen her, har jeg praktisk talt fått sett hete Argentina, og opplevd det meste landet har å by på. Og jeg setter så utrolig stor pris på akkurat det; at i løper av utvekslingsåret mitt her har jeg rukket å bli så godt kjent med det vakre landet jeg befinner meg i. Vi er jo sykt heldige som får oppleve det her, mange av vennene mine sier at jeg på ett år har sett mer av Argentina enn det de har hele livene sine, noe som selvfølgelig er ganske spesielt... Så det er viktig at vi er takknemlige.

Hvis du har tenkt deg på utveksling til Argentina, anbefaler jeg absolutt å dra på turene! Hvis du ikke kan dra på begge, og du er nødt til å velge å enten dra nord eller sør, hadde jeg kanskje sagt at du burde dra nordover. Selv om sør-Argentina er utrolig vakkert, så finner man liksom ikke de samme små landsbyene, samme maten, de samme sjarmerende restaurantene. De sier at den ekte argentinske kulturen, finner du i nord, og det må jeg si meg enig i. Denne reisen var virkelig uforglemmelig!