Orpheus Island

Australian sunset

Når du er liten og hvert enste år blir fortalt av foreldrene dine at tiden går så fort, er det lett å fornekte det. Det skal jeg ærlig innrømme. Nå som jeg allerede har vært i Australia i 3 måneder og halvparten av de internasjonale på skolen min allerede er på vei hjem igjen kan jeg love deg at tiden på utveksling flyr av gårde. I dette blogginnlegget har jeg tenkt å skrive litt om en av denne terminens høydepunkt på min skole; nemlig en skoletur til en av forskningsstasjonene til James Cook University, lokalisert på den tropiske øya Orpheus Island.

Reisen

Klokken fem presist sto vi klare utenfor skolen. 25 trøtte, men også helt urolig spente internasjonale elever. Hele reisen startet med en rundt fire timer lang busstur sørover. Etter vi var vel framme ved bryggen, ble vi plukket opp av en båt, før vi la ut på en ca. halvannen timers lang båttur mot øya. Etter litt over en time kunne vi så vidt skimte synet av den vakre øya og rundt en halvtime til etter det gikk vi i land på Orpheus Island.

Aktiviteter

Linn at the beach

Dagene på øya fløy bokstavelig talt av sted. Det tok ikke mange timer etter vi for første gang hadde ankommet øya før vi fikk beskjed om å slenge på oss våtdrakter og svømmeføtter og gjøre oss klare for vår første snorkletur. Etter en meget spennende, lærerik og innholdsrik snorkletur, bar det tilbake igjen til overnattingstedet vårt hvor vi ble møtt av en helt fantastisks og velsmakende lunsj tilberedt av to helt fantastiske kokker som var på øya samtidig som oss.

Dag 2:

I likhet med første dagen på øya var det også i dag snorkling som stod på agendaen. Denne dagen derimot ble vi kjørt til et annet rev som ble ansett som å være et mer krevende sted å snorkle som da var lokalisert på den andre siden av øya. Vi ble deretter delt inn i grupper som fikk ulike oppgaver de skulle gjennomføre før vi fikk lov til å snorkle fritt. Min gruppe fikk da i oppgave å lage en film der vi svømte i en rett linje ca. 150 meter for så å finne ut av hvor mange ulike fisker vi kunne finne innenfor dette området.

Etter å ha fullført oppgaven vår, som egentlig var overraskende interessant, var det klart for å snorkle fritt og dermed også utforske det nye området. Etter rundt 3-4 timer ute, begynte vi å bevege oss i retning av forskningsstasjonen igjen. Rundt 4-5 timer etter vi først dro fra øya kom vi alle sammen trygt tilbake igjen til forskningsstasjonen.

Etter nok en fantastisk snorkletur hadde vi resten av ettermiddagen og kvelden til å slappe av imens det ble arrangert alternative aktiviteter for de som ønsket det, som bla. snorkling eller å se på plankton i mikroskop.

Australian beach

Dag 3:

I dag var det mikroplast som sto på agendaen. I den anledning dro vi ut på en hike til en strand på den andre siden av øya der vi skulle utføre noen forsøk som faktisk ville bli brukt i ekte forskning om mikroplast på ulike strender i Australia. Etter et par timer med søppelplukking og siling av sand begynte vi på turen tilbake igjen. Da ikke alle de internasjonale elevene var like vandt til å gå på tur, ble det litt knall og fall, men det var heldigvis ingen som ble alvorlig skadet.

På kvelden ble det arrangert ulike leker og vi fikk til og med prøve ut VR for første gang. Det var veldig gøy!!!

Dag 4:

Dette var siste dagen vår på øya. Vi fikk derfor ikke gjort særlig mye annet enn å pakke sammen sakene våre pluss å rydde og vaske hele forskerstasjonen. Litt over 12 var det på tide å dra hjemover så vi steg inn i en båt og begynte på hjemreisen. Rundt fem-tiden ankom var vi trygt tilbake igjen i Cairns og hadde med oss minner i bagasjen vi aldri noen sinne kom til å glemme.

Formålet med turen

Studenter på stranden

Hvert år arrangeres det en tur til Orpheus Island i regi av skolen. Turen er over fire dager og har for de lokale en svært stor betydning for deres arbeid innenfor faget marinebiologi for neste termin. Formålet med turen er å vise folk som interesserer seg for marinebiologi hvordan det er å bo og jobbe som en forsker på det marine livet på en forskerstasjon lokaliseret på en tropisk øy.

Som internasjonal elev fikk jeg være med på en egen tur spesielt tilpasset for oss der vi fikk lov til å ta del i alle prosjektene. Turen var svært lærerik og flott. Mange minner ble skapt og jeg er nesten helt sikker på at dette definitivt var ett av høydepunktet fra termin 3 for de aller fleste internasjonale elevene.

Så ja, alt i alt var dette en helt fantastisk tur jeg på ingen måte ville vært foruten. Håper det ikke blir altfor lenge til dere hører fra meg igjen, jeg skal prøve mitt beste ;))

Klem Linn

Linn blogger fra Cairns, Queensland i løpet av sitt utvekslingsår i Australia. Vil du også på utveksling til Cairns? Med Explorius kan du velge skole i Australia. Avtal et intervju i dag for å starte søknadsprosessen!