Soft Landing Camp i Sydney

Fire utvekslingsstudenter i Sydney

Hei, jeg heter Linn og dette skoleåret er jeg på utveksling i Cairns som ligger helt nord i Australia. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle om Soft Landing Camp i Sydney.

Endelig tid for avreise

Utvekslingsåret startet med et pang da vi plutselig stod klare på flyplassen, 18 utvekslingselever, med magene fulle av sommerfugler. Etter en emosjonell avskjed med familie og venner, var vi endelig klare for å starte på reisen. Reisen gikk som smurt og litt over 30 timer etter avreise fra Gardemoen var vi endelig trygt framme i Sydney.

Fremme i Australia

Nokså utslitte og utmattede fra reisen, trasket vi ut mot velkomsthallen. Etter at alle hadde kommet seg trygt gjennom tollen ble vi ønsket velkommen av noen representanter fra arrangørene av Soft Landing Campen. Ute i velkomsthallen møtte vi også andre utvekslingselever fra bl.a. Sverige, Danmark, Italia, Tyskland, Frankrike og Canada.

Dag 1 – Ankomst

Etter en liten såkalt «wifi-pause» gikk vi ombord på bussene og startet på den omlag 1 times lange turen mot overnattingsstedet. Da vi endelig kom fram til overnattingsstedet, ble vi møtt av enda mer personale for så å bli geleidet inn i en møtehall hvor vi fikk generell informasjon om alt fra regler og forventninger til oss som deltagere av campen, til hva som stod på agendaen for de neste dagene.

Da de aller fleste av deltagerne var svært trøtte og utslitte etter en lang reise, fikk vi resten av dagen fri til å gjøre som vi ville inne på leirområdet.

Dag 2 – Bondi Beach

Utsikt over Bondi Beach

Neste dag var det tidlig opp å stå. Bussen gikk fra campen allerede 08.00. Planen for dagen var å gå langs Bondi Beach og bort til Bronte Beach. Med helt fantastisk vær og enda bedre folk rundt meg kunne turen virkelig ikke blitt noe bedre.

Etter en helt magisk spasertur fra Bondi til Bronte fikk vi omlag 2 timers fritid som min gruppe da brukte på å kikke litt i butikkene langs Campbell parade for så å avslutte den flotte turen med en frozen yoghurt.

Da utflukten omsider var over bar det tilbake til campen. Vel tilbake på campen fikk vi beskjed om at det skulle være et talentshow som alle deltagerne måtte delta på litt senere. Etter talentshowet var over var det en del folk, inkludert meg selv, som tok en litt tidlig kveld.

Dag 3 – Sightseeing i Sydney

Bro i Sydney

En god natts søvn (for de aller fleste) og en dag senere var vi klare for siste dag på camp. I dag stod sightseeing i Sydney sentrum og deretter en båttur ut til Manly på agendaen.

Sightseeing i Sydney var kjempegøy med mange gode venner. Et par timer og noen kleine situasjoner senere møtte vi opp foran operahuset for så å gå mot fergen mot Manly sammen. I Manly fikk vi et par timers fritid som vi bla. Brukte på å spise middag og skaffe oss nye Sim-kort. Etter en veldig innholdsrik dag bar det nok en gang tilbake mot campen for et kort møte om hva som skulle skje dagen etter når det kom til reiser osv.

For min del var Soft Landing Camp en veldig bra måte å starte utvekslingsåret på. Ikke bare får du god hjelp med å overvinne jetlagen ved å ha så godt som fullt program hele tiden, men du får også gode venner du kan holde kontakten og besøke gjennom utvekslingsåret ditt.

Linn blogger fra Cairns, Queensland i løpet av sitt utvekslingsår i Australia. Vil du også på utveksling til Cairns? Med Explorius kan du velge skole i Australia. Avtal et intervju i dag for å starte søknadsprosessen!