Min to ukers høstferie i Tyskland

Etter seks uker med skole var det tid for to virkelig etterlengtede uker høstferie! Ferier er gode å ha, for skoledagene blir fort lange og tunge når alt foregår på et annet språk. Høstferien hadde jeg gledet meg til en god stund, ikke bare for å få et avbrekk fra lange skoledager, men også på grunn av planene som var lagt for ferien. Om du har lyst til å vite hvordan ferien min var, er det bare å lese videre.

Gjenforening<3

Utveksling i Tyskland

Jeg har ei venninne, Emma, som også er på utveksling i Tyskland med Explorius dette skoleåret. Siden vi hadde høstferie samtidig, planla vi å møtes. Begges vertsfamilier er veldig åpne om at det er greit at vi får venner på besøk eller drar på besøk til venner, det er bare viktig at vi sier ifra slik at de vet hvor vi er. Vi bestemte oss i alle fall for at hun skulle komme hit denne gangen, så skal vi prøve å få møttes igjen i løpet av året hvor jeg reiser til henne.

Jeg bor en liten time med buss og tog unna Hannover som er nærmeste «storby». Litt utpå dagen tirsdag 13. oktober reiste jeg inn til Hannover for å møte Emma der. I noen timer gikk vi litt rundt, shoppet og spiste før vi reiste hjem til meg. Noe som var litt morsomt, var at da vi møttes på togstasjonen og begynte å prate føltes det bare helt rart for jeg hadde ikke pratet norsk med noen på nesten tre måneder (utenom over telefonen og video såklart), så det føltes helt merkelig. Da vi kom hjem til meg, hilste Emma på vertsfamilien min og vi snakket litt med dem, før vi gikk opp på rommet og så på film før vi tok kvelden.

Dagen etter hadde vi egentlig ikke lagt noen planer , så vi stod bare opp da vi våknet, ordnet oss og spiste frokost. Utenom oss var det ingen andre enn hunden hjemme, så vi bestemte oss for å gå en tur med den samtidig som jeg kunne vise Emma litt rundt i området. Etter turen var det rett til Oma og Opa (vertsbesteforeldrene) for å spise. Vi gikk så hjem igjen, og slappet bare av frem til jeg dro på håndballtrening. Da jeg kom hjem igjen brukte vi resten av kvelden til å slappe av.

Dagen etter, altså torsdag, hadde vi egentlig planer om å sykle inn til Neustadt, men været var ikke helt topp, så vertsfaren min tilbøy seg å kjøre oss. I Neustadt så vi oss litt rundt, blant annet gikk vi en tur rundt slottet som er der, også handlet vi litt. Så spiste vi lunsj før vi tok bussen tilbake til meg. Vi hadde egentlig planer om å trene den dagen, men vi var så slitne da vi kom hjem igjen, at vi tenkte å slappe litt av først. Jeg kan bare si at vi begge sovnet … og klokken 18 ble vi vekt av vertssøsteren min og en venninne av henne om at det var mat. Siden det da var blitt for sent og mørkt for å trene, så vi gikk heller en liten tur med hunden, og slappet av igjen.

Fredagen var kommet, og det var tid for at Emma skulle reise hjem. Jeg må si de dagene gikk fort unna. Vi reiste sammen inn til Hannover og tilbrakte noen timer der før toget hennes gikk. Det ble enda litt mer sightseeing og shopping. Det var noen veldig hyggelige dager og selvfølgelig litt trist å si ha det igjen, men jeg vet at vi sees om ikke altfor lenge.

En uke i Østerrike

Utveksling i Tyskland

Resten av fredagen ble bare brukt sammen med vertsfamilien, også dro jeg på Spinning trening. Lørdagen gikk til pakking og klargjøring, for søndags morgen kl 05:00 ca dro vi for å hentet vertsbesteforeldrene mine og begynte på kjøreturen til Østerrike. Jeg tror vi var fremme ved plassen vi skulle være rundt klokken 14:00, så pakket vi ut av koffertene før vi tok turen til Attersee, som er en ganske stor innsjø i Østerrike, og gikk litt rundt. Mens vi var der, fant vertssøsteren min et slags kart, med ulike steder i området man kunne gå på tur å samle inn stempler.

Dagen etter var egentlig ikke helt heldig for min del, jeg hadde sovet ganske dårlig og var ikke helt i storslaget. Dagen startet allikevel halv 7 med en svømmetur i bassenget, men jeg var ikke i form, og frøs skikkelig så da gikk jeg tilbake til rommet. Vi gikk så og spiste frokost, før vi dro ut på dagens eventyr, og første stopp var et vannfall. Når vi hadde vært litt ved vannfallet kjørte vi til en annen plass, og gikk en annen løype til et sted som driver med bieoppdrett om sommeren. Etter den turen bar det tilbake til hotellet, hvor de andre gikk i sauna (badstue) og svømmebasseng, mens jeg trengte å få meg litt søvn så jeg slappet av på rommet. Noen timer senere kom de tilbake, og vi gikk for å spise og så tok vi kvelden.

Tirsdagen stod vi opp, ordnet oss og spiste før vi satte oss i bilen og dro av sted på stempeljakt. Nå var det tid for «glassmuseum», det var en løype i skogen som inneholdt ulike ting av glass som forstørrelsesglass, briller osv. også kunne man lese om de ulike tingene. Etter den løypa dro vi til Sankt Wolfgang im Salzkammergut som da er en markedsby i Øvre Østerrike. Der har man også Wolfgang See (enda en kjent innsjø). Vi gikk litt inne i «byen», så oss litt rundt, og jeg digget egentlig plassen for det var en ganske koselig der. De hadde også en «julebutikken» med masse juleting (jeg elsker jul hvis dere ikke forstod det haha). Etter en stund dro vi tilbake til hotellet, svømte litt før vi spiste og så spilte vi noen runder Stadt-Land-Fluss (samme som By&Land i Norge).

Wolfgang See

Det er onsdag og dagens tur går til Salzburg, Mozarts fødeby. Salzburg var virkelig en fin by, og det var veldig mye kultur der, i alle fall slik jeg følte det. Vertssøsteren min er veldig opptatt av kultur så hun gikk sammen med vertsbesteforeldrene mine i huset hvor Mozart bodde (er museum nå) mens jeg og vertsforeldrene mine gikk litt rundt i byen og kikket. Etter noen timer kjørte vi tilbake til hotellet og slappet litt av før vi gikk og spiste. På kvelden hadde vi mimeleken sammen.

Elv Salzburg

På torsdagen på dagen dro vi ut på nye stempeljakt-utflukter. I løpet av ferien la vi mange kilometer bak oss i alle fall. Etter at vi kom tilbake gikk vi i bassenget og badet før vi gikk og spiste. Etter at vi hadde spist satt vi egentlig der å pratet i noen timer før vi gikk tilbake til rommet, noe som var veldig hyggelig.

Fredags morgen startet litt trist, for når jeg våknet hadde vertsmoren min fått beskjed av noen hun kjenner at Østerrike ble risikoplass fra midnatt natt til lørdag, og vi skulle egentlig reise lørdag etter frokost, men ble til at vi måtte reise på kvelden fredag for å unngå karantene. Vi brukte i alle fall dagen godt, og startet med en svømmetur i bassenget, før vi fikk i oss litt frokost og dro av sted på utflukt. Vertssøsteren min fikk i løpet av dagen de siste stemplene hun trengte, og fikk byttet inn «lappen» i et mini-kompass, en barnebok og et par klubber. Etter noen timer på tur dro vi tilbake til hotellet og pakket koffertene før vi tok en siste svømmetur. Vi hadde også reservert «kegelbahn» (noe likt bowling, men ikke helt) som var på hotellet, så etter vi hadde spist gikk vi og spilte noen runder før vi pakket bilen og kjørte hjemover.

Vi kom hjem ca kl 05:00 på lørdagsmorgen, men passerte grensen allerede klokken 22:00, slik at vi slapp karantene. Lørdag og søndag gikk egentlig mye til å slappe av og gjøre litt lekser før høstferien var over og det bar tilbake på skolen igjen. Jeg hadde virkelig en fantastisk høstferie og fikk oppleve så mye.

Takk for at du tok deg tid til å lese😊

Edna blogger fra Mariensee i løpet av sitt utvekslingsår i Tyskland. Vil du også på utveksling? Avtal et gratis og uforpliktende intervju med oss i dag for å starte søknadsprosessen!