Tur til San Sebastián

group-picture-san-sebastian

Hei hei!

Føler det er veldig lenge siden sist jeg skrev et innlegg selv om det kun er litt over en måned siden. Siden sist har jeg fått tilbake karakterene for det første trimesteret, der jeg stolt kan si at jeg besto alt utenom to fag, som var økonomi og filosofi.

Jeg har også følt at jeg har fått noen skikkelige gode spanske venner som jeg kan snakke med om alt.

Vanligvis i innleggene mine skriver jeg om tanker rundt et spesifikt tema, men denne gangen skal jeg skrive om turen vi hadde til San Sebastián.

Avreise: 2. desember

Denne dagen var en mandag og vi dro alle på skolen før vi senere tok toget til Madrid, der vi skulle møte alle de andre som også skulle dra. Det var skikkelig koselig å kunne se igjen alle som hadde vært på Soft Landing Camp og mange nye jeg aldri hadde sett før.

I Madrid ventet vi i 2-3 timer før vi tok en buss som gikk ca. kl. 23:30. Bussturen tok 6 timer, så vi kom ikke frem før svært tidlig på morgenen. Der fikk vi tildelt rom, der vi lå 6, 8 eller 12 på hvert rom. Etter det fikk vi sove frem til klokken 11.

Dag 1:

Denne dagen hadde vi mye fritid til å gjøre som vi ville og bli kjent med hverandre. Første aktivitet var å gå tur på stranda og ble fortalt litt området. Etter det var det fritid til klokken 4, der vi skulle på guidet tur rundt i byen.

San Sebastián er en by med masse kultur og en lang historie, så det var veldig interessant å høre på.

Dag 2:

group of kids in front of a building

Historie – og språktime og besøk til en gammel gård sto for tur. Vi lærte enkle ord og setninger på baskespråk og hvordan de levde i gamledager. Etterpå fikk vi gå inn i en slags butikk der de solgte eplesider og oster vi kunne kjøpe til vertsfamiliene våre.

Dag 3:

san sebastian view

En 7 km lang fjelltur var neste aktivitet. Dette var den desidert mest slitsomme, men også morsomste dagen. Vi hadde skikkelig fin utsikt.

Da vi kom ned igjen på den andre siden var vi i en liten landsby der vi skulle på et museum for å se på gamle båter som de laget. Vi var også så nærme den franske grensen at noen av oss fikk melding fra Telenor der det sto «Velkommen til Frankrike».

Videre ble vi hentet med buss som tok oss til en idrettshall der vi skulle prøve en populær idrett de har i Baskerland. Vi så også på to kamper noen profesjonelle spilte.

view of san sebastian

Dag 4:

kids learning to surf

Den siste dagen vår ble tilbragt på stranden på surfekurs! Vi var alle ganske nervøse når vi sto og frøs utenfor surfelokalet med vinterjakker og luer på, da vi visste vi skulle ut i vannet. Men våtdraktene hadde godt fôr som faktisk var varmere enn jakkene våre.

kids surfing

Dag 5:

Bussen tilbake til Madrid gikk allerede klokken 08:00 og det var en tidlig morgen med en kort frokost før vi var på vei tilbake. Disse dagene hadde allerede gått for altfor fort.

Vel fremme i Madrid dro vi til Taco Bell før vi sa ha det til alle sammen. Det var mye gråt på stasjonen fordi for mange av dem var dette også siste måneden i Spania.

Jeg er veldig takknemlig for muligheten jeg fikk til å reise til San Sebastián og for å ha blitt kjent med alle de andre utvekslingsstudentene fra hele verden.

Ina blogger fra Valencia i løpet av sitt utvekslingsår i Spania. Vil du også på utveksling til Valencia? Med Explorius kan du velge område i Spania. Søk i dag for å starte søknadsprosessen!

Søk om å reise på utveksling