Soft Landing Camp i London

Hei, jeg heter Siri og jeg er på utveksling i England. I ett år skal jeg bo og gå på skole i Brixham som ligger sør i England. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle om mine første dager i England.

Jeg var, som mange andre, på Soft Landing Camp i London, der vi fikk se masse og teste engelsken vår på andre utvekslingstudenter som er i samme situasjon, før vi møter klassekamerater.

Dag 1 – Ankomst

Dagen startet brått med at jeg måtte stå opp klokken fire. Dagen før hadde jeg sagt hade til venner og familie før jeg fløy ned til Oslo. På Gardemoen møtte jeg seks andre norske, og sammen tok vi flyet videre til Heathrow hvor vi møtte flere fra Bolivia, Østerrike, Polen og Danmark. Deretter tok vi buss til campen, hvor vi møtte enda flere fra Italia, Tyskland, Spania, Sverige osv.

Resten av dagen besto av mye venting ettersom noen fly hadde blitt forsinket og kansellert og arrangørene måtte vente på alle før de kunne informere om de neste dagene. Klokken 18.00 fikk vi kylling nuggets, fiskekaker og chips, og etter det hadde stort sett alle kommet, så da fikk vi endelig informasjon.

Dag 2 – Mind the Gap

Vi sto opp halv 7.00 og fikk frokost klokken 8.00. Deretter måtte vi ta en uformell engelsk test så de kunne se hvilket nivå vi lå på. Vi fikk informasjon om dagen, info om skolesystemet i England og om Undergrounden som vi skulle ta til Piccadilly Circus.

piccadilly

Klokken 13.00 sto alle 150 utvekslingstudenter klare til å hoppe på undergrunnsbanen til London sentrum. Turen tok omtrent 50 minutter og det føltes ut som om det var 30 grader inni vognene. Når vi kom fram fikk vi se oss litt rundt, før vi gikk til British Museum. Her kunne man velge mellom å gå inn eller gå på shopping. Jeg valgte shopping, men kjøpte bare litt nøkkelringer og slikt, for jeg hadde ikke plass til noe mer.

London Eye

St James Park

Etterpå dro vi hjem, denne gangen med tog, som var litt mer behagelig. Klokken 18.00 fikk vi gryterett med ris og gulrøtter og resten av kvelden besto av sosialisering og litt mer informasjon. Vi hadde blant annet en Q&A med tidligere utvekslingsstudenter.

Dag 3 – Themsen

Dagen startet likt som dagen før og etter frokost tok vi buss til London klokken 13.00. Denne gangen for å se Themsen. Vi ble sluppet av med Tower of Westminister og gikk derfra til et kunstmuseum. Deretter krysset vi elven ved London Eye og gikk til National Gallery og derfra til Pizza Express hvor vi fikk en pizza hver og et kakestykke. Både pizzaen og kaken var veldig god. Etter det fikk vi gå langs Themsen og rundt 21.00 tok vi buss hjem.

national gallery

Dag 4 – Farvel

Vi sto opp samme tid og spiste frokost, og etter pakking og litt mer info måtte vi ta farvel med alle vennene vi hadde fått og dra til våre områder. Jeg skulle til Brixham så når jeg skriver dette er jeg på en busstur som skal ta 6 timer til sammen.

Nå sitter jeg på bussen til Brixham, hvor jeg skal tilbringe resten av utvekslingsåret:)