Helene er vel på plass hos sin nye familie

Gatebilde i New York City

Soft Landing Camp i New York
Nå er det slik at de som reiser til USA på utveksling er så heldige å få tre hele dager i New York. Soft Landing Camp for meg var en utrolig fin opplevelse. Campen ga meg mulighet til å få øvd litt på engelsken, bli kjent med landet og få mange venner, samtidig som jeg besøkte en av de fineste byene i verden.

Flyturen over gikk kjempefint og heldigvis hadde vi direktefly! Det ble selvsagt litt langdrygt etter hvert, men det gikk bra. Personlig syns jeg at det var fint at vi reiste så mange utvekslingselever sammen, for da følte jeg meg ikke helt alene etter å ha tatt farvel med familien min, som selvsagt var veldig vondt. Men de sier at ti måneder går fort, så da ser jeg jo dem igjen snart.

De første dagene
Siden vi kom veldig tidlig til hotellet vi skulle bo på, fikk vi godt tid til å bli kjent med hverandre før vi reiste til byen neste dag. Hotellet hadde et treningsrom som jeg og min romvenninne Pernille prøvde ut. Vi hadde også et møte første dagen der de ga oss en del praktisk informasjon. Vi hadde møter de andre dagene også. Det ene het Adapt to America der vi hadde quiz og skuespill. Skuespillene var skikkelig morsomme! På det siste møtet gikk de gjennom flytidene og når vi skulle reise til flyplassen.

Første dagen i New York våknet vi tidlig, fem på morgenen folkens, men det var selvsagt på grunn av jetlag. Jeg og de jeg delte rom med fikk da veldig god tid den morgenen, så vi brukte lang tid på frokosten. Det er viktig å merke seg at den er ikke som en norsk frokost. Og det første jeg la merke til var at de hadde ingen pålegg, det eneste jeg fant var syltetøy, så jeg endte opp med å spise banan på brødskive.

Sightseeing
I løpet av de dagene vi var i New York besøkte vi mange av de kjente stedene på Manhattan. Blant annet Rockefeller Center, Empire State Building, Times Square, Soho, 5th Avenue, Central Park og Ground Zero Memorial. Vi var også en liten tur innom Brooklyn. Vi hadde med oss en guide de to første dagene og kjørte stort sett buss, men vi stoppet også noen steder for å gå rundt å se. Den tredje dagen hadde vi lunsj i Central park, før vi reiste tilbake til New Jersey som var der hotellet lå, for å besøke Jersey Garden Mall, som var et kjempestort kjøpesenter!

Vi hadde også en del fritid på ettermiddagene etter sightseeingen, der vi fikk gå og shoppe eller besøke turistattraksjoner.

Om du er redd for ikke å bli kjent med noen mens du er i New York, så er det ingen problem, du blir kjent med noen uansett! Jeg har i vertfall fått et par gode venner J

Nå er jeg trygt på plass hjemme hos vertsfamilien, og snart klar til å starte på skolen!