Julen en av de vanskeligste tidene på utveksling

Drømmemøte med Mikke Mus

I Norge er jul viktig for mange
Hver familie har sine egne tradisjoner og det er en tid der familien samles. I forhold til den amerikanske høytiden Thanksgiving så har ikke utvekslingselever noen erfaringer rundt denne høytiden, og har heller ingen tradisjoner fra hjemme som gjør at man har forventninger og meninger om hvordan det skal feires.

Julen for meg ble skikkelig annerledes i år, nemlig fordi vertsfamilien min bestemte seg for at vi skulle reise til California i juleferien. Noe som var en kjempeopplevelse!

Vi reiste dagen etter at vi fikk juleferie med bil til Arizona for å ligge over på et hotell i nærheten av Grand Canyon. Grand Canyon var så mye større enn jeg hadde sett for meg, og vi rakk bare en liten del av den før vi måtte legge turen videre til California. Sent denne kvelden ankom vi huset til min vertsmors bror, og her tilbragte vi de neste fem dagene.

Den første dagen var ganske slapp siden vi var slitne etter den lange bilreisen som var på rundt 16-17 timer. Vi var innom et stort outlet kjøpesenter og kikket rundt der. Neste dag reiste vi til Hollywood og Los Angeles. Vi fikk sett Hollywood skiltet, Walk of Fame, vi besøkte mange butikker og spiste middag på Hard Rock Cafe.

Så kom den store dagen som jeg hadde gledet meg mest til, og gjett hva vi gjorde denne dagen…?
Vi reiste til Disneyland! Det var en liten drøm som kom i oppfyllelse der og jeg ble plutselig en liten jente igjen som drømte seg bort i eventyrland. Siden det var jul så var det en del mennesker, så køer var lange, men parken i seg selv er så stor at det holder egentlig ikke bare med en dag. Høydepunktet var å få møte Mikke Mus!

Vi besøkte også Santa Monica Beach mens vi var i California, og stranden var helt nydelig. Men vannet var alt for kaldt til å bade i så vi måtte nøye oss med å kikke rundt.

Første juledag, som er jul for amerikanere, bare slappet vi av og så på film
Også spiste vi middag på kvelden og pakket til avreise neste dag. Vi hadde planlagt å reise rett hjem uten et overnattingsstopp, men slik ble det dessverre ikke. Vi endte opp med å møte på en snøstorm i New Mexico og ble værende på et hotell der tre netter. Motorveien var stengt og veiene var glatte så vi kom ingen steder. Men det gjorde ikke så mye at vi måtte bli på hotellet så lenge, siden byen jeg bor i mistet strømmen i løpet av de dagene vi tilbragte på hotellet. Og etter de tre nettene kom vi oss trygt hjem.

Siden broren til vertsmoren min ikke feirer jul ble det ikke noe julefeiring på oss
Julekvelden spiste vi take away hamburger, noe som er helt annerledes fra hva jeg er vant til fra hjemme, men da har jeg prøvd det også. Og julegavene jeg fikk tilsendt fra hjemme ble nyttårsgaver for meg i år.

Utveksling handler jo om å få oppleve nye ting og ting man er vant med på andre måter
 Så da hjemlengselen ble vanskelig trøstet jeg meg selv med at jeg kommer hjem til norsk jul neste år. Samtidig tenkte jeg at selv om det ikke føltes som julen var helt riktig da, så kommer det til å bli et positivt minne. Et minne som blir kjent som det året jeg gikk ut av komfortsonen og prøvde noe nytt.