Vant tur til Hawaii!

Utvekslingsstudenter på Hawaii!

Det er nå en god stund siden Explorius ringte meg med gladnyheten om at jeg hadde vunnet en tur til Hawaii. Jeg føler at jeg har ventet så lenge, men endelig kom dagen! Det å vite at jeg skulle reise til Hawaii i slutten av februar har vært til stor motivasjon på dager som har vært litt ekstra vanskelige og ventetiden har vært så vert det. Dagene på Hawaii har vært fylt med latter, nye vennskap, sol, god mat og aktiviteter fra morgen til kveld. Man må jo utnytte tiden man har på en så vakker øy.

Sol og surfing
Den første dagen var det mye venting, siden vi måtte vente på at alle skulle komme frem. Så i mellomtiden gikk vi en tur i hovedgaten til Waikiki Beach og så oss omkring, samtidig som vi ble kjent med hverandre. På kvelden ble det holdt et informasjonsmøte om aktiviteter, regler osv. Vi fikk også møtt Belo sin staff.

Dag to ble tilbragt på stranden, der vi fikk litt etterlengtet sol, selv om det for min del er mye sol i Oklahoma også. Vi badet og fikk tid til å slappe av etter reisen. Etter lunsj reiste vi rundt på øya og fikk høre om Oahu sin historie.

Dag tre var det tid for surfing. Bølgene var litt store for oss nybegynnerne, men deg gikk bra for mange selv om vi var litt nervøse i begynnelsen. Vi spiste lunsj i en typisk surfer by, som ligger på nordsiden av øya. Etter lunsj reiste vi til en park som hette Polynesian Cultural Center. I denne parken fikk vi gå fritt rundt og lære om de ulike kulturene på Hawaii sine øyer. Vi padlet båt, fikk malte tatoveringer og prøvde lokale spill. Vi spiste også middag i denne parken.

Dag fire besøkte vi den fineste sandstranden jeg noen gang har sett, som heter Waimanalo Beach. Den så ut som på et postkort og vi var så heldige å få ha den for oss selv. Vi solet oss, hadde piknik og badet. På kvelden besøkte vi Hard Rock Cafe Honolulu.

Pearl Harbor
Dag fem var vi på besøk på Pearl Harbor som ga sterke inntrykk. Det var mye spennende å se, og mye å lære. Vi fikk se en film der vi ble fortalt om hva som skjedde på militærbasen under andre verdenskrig og skipene som ble bombet. Skipet USS Arizona som var en av skipene, ligger fortsatt på bunnen av havnen, og museet som er laget til minne for soldatene flyter over skipet. Når vi tok båt til museet og gikk inn kunne vi se deler av skipet stikke opp fra vannet. På en stor vegg inne på museet er alle navnene til soldatene listet. Det var en rar følelse å gå rundt der, alle var stille og viste respekt. Etter besøket på Pearl Harbor shoppet vi på et stort ute kjøpesenter, og spiste middag på Bubba Gump.

Aktiv dag
Torsdag stod vi opp grytidlig for avslappende yoga på stranden. Vi gikk også tur denne dagen til utkikkspunktet på toppen av den tidligere vulkanen Diamoud Head. Det var en del trapper, men det var vært strevet da vi kom på toppen og fikk utsikt over hele Honolulu. Etter yoga og fjelltur, reiste vi på strandet og solet oss, også kjørte vi en katamaran.

Så du den fisken eller?
Siste dagen snorklet vi på Hanauma Bay. Det var litt uvandt og skummelt i begynnelsen ettersom fisken kom så nærme. Fiskene vi så hadde alle mulige farger. Etter snorkling reiste vi til noe som kalles en luau. Vi fikk sett ulike kulturelle ting fra Hawaii, som fisking, klatring i palmetrær, påmalte tatoveringer og huladans, mens vi fikk spiste lokal mat.

Hotellet vårt lå veldig nærme stranden, så da vi fikk fritid på kvelden var det lett å gå rundt i hovedgaten ved Waikiki Beach.

Turen har gitt meg mange nye vennskap fra andre deler av Europa, og minner for livet. Denne reisen har helt klart vært høydepunktet i utvekslingsåret mitt. Og jeg håper at jeg en gang får sjansen til å ta turen tilbake.

Tusen takk til Explorius og Belo for denne fantastiske reisen!