9:00 20th april 2020

Ferie med vertsfamilien til Hawaii!

Mitt navn er Elisabeth og jeg var på utveksling i Oregon, USA. En av mine favorittminner fra det siste halvåret var da jeg og vertsfamilien min dro på ferie til Hawaii. Vi endte opp på øya Oahu, et veldig populært turistmål. Turen var planlagt over lang tid, så dette var noe både jeg og min vertsfamile så veldig frem til.

Pearl Harbor

Etter å ha stått opp klokken 5 på natta var vi framme en del timer senere. De første dagen ble tilbrakt på stranda og shopping. Den fjerde dagen bestemte vi oss for a dra på Pearl Harbor museum. Dette var en veldig opplevelsesrik tur ettersom dette er noe jeg selv har lært om i historie på skolen. Jeg fikk se Battleship Missouri memorial, et stort krigsskip hvor innsiden viser hvordan soldater levde under krigstiden.

Vi tok også en båt ut til “Arizona”, et av de sunkne skipene. Museum er kanskje ikke det folk tenker først på når man drar til Hawaii, men det var definitivt verdt å droppe en dag på stranda for å dra dit.

Svømme med delfiner

Dag nummer fem sto vi opp ganske tidlig. Vi skulle nemlig dra til “Aqua Life Sea park” hvor vi skulle få tilbringe tid med delfiner og andre dyr. Jeg må si dette var min favoritt av alt vi gjorde på Hawaii. Etter å ha fatt på oss livvester svømte vi ut i samme basseng som to delfiner. De delte gruppen i to og hver gruppe skulle få bli kjent med en delfin. Det morsomste var når jeg ble sendt ut i vannet, og en delfin kom og hentet meg. Jeg måtte ta grep på finnen og så svømte den av gårde med meg på slepende grep.

Når tiden var ferdig gikk vi rundt og så på alle de forskjellige dyrene, hvor skilpadder var en av dem. Disse fikk vi lov til å mate, men i resten av Hawaii er de ekstremt strenge på når det kommer til at det ikke er lov til å røre skilpaddene.

Luau – smak av Hawaiisk kultur

Senere på kvelden dro vi på noe som kalles for “Luau”. Dette innebærer en kveld med mat, aktiviteter og dans basert på kulturen i Hawaii og andre polynesiske øyer. Vi ble tatt imot med et kjede og showet startet allerede da vi gikk inn. Et sted fikk jeg prøve å lage et armbånd av blomster og på et annet sted fikk jeg lære en sang på ukulele.

Det var også muligheter for å lage et slags hodeplagg av strå, men jeg prioriterte å teste maten. De viste hvordan de lagde grisen, så vi fikk se en helstekt gris som de gikk rundt a viste. Mens vi spiste, fikk vi full opptreden av forskjellige danser fra polynesiske øyer. Det var alt fra tradisjonell Hawaii Hula dans til dans med flammer. Det var interessant å ta del i den hawaiiske kulturen og kvelden var kjempe morsom.

Snorkeling

Hanauma Bay er et reservert område hvor det er ulovlig å fiske eller gjøre noe som helst annet enn å snorkle. Dette ga oss en ekstremt fin opplevelse ettersom vannet krydde av fisk. Vi startet hele turen med å se en video om bakgrunnen til stedet og etterpå ble vi fraktet ned til vannet. Her ble vi en del timer og det var få ganger jeg gikk opp på land for det var veldig mye å se på.

Diamond Head

Jeg og vertsfar bestemte oss for å stå opp tidlig en av dagene for vi hadde lyst til å gå opp Diamond Head som er en ikke aktiv vulkan. Dette er et veldig populært turistmål og derfor mange folk. Etter veldig mange trappetrinn og en del syre i beina nådde vi toppen som hadde full utsikt over både vulkanen og sentrum. Det tok sin tid for å få tatt et bilde, men utsikten må jeg si var verdt hele turen opp. Jeg og vertsfar endte turen med å kjøpe fersk smoothie da vi kom ned.

Etter alt jeg opplevde må jeg konkludere med at turen var fantastisk. Tusen takk for at du leste innlegget mitt! Hvis du vil se mer fra hverdagslivet så poster jeg på Instagram @elisabeth_lie.

Elisabeth blogger fra Oregon i løpet av sitt utvekslingsår i USA. Vil du også på utveksling til Oregon? Med Explorius kan du velge område i USA. Søk i dag for å starte søknadsprosessen!

Elisabeth i Oregon

USA

En opplevelse for livet

Utveksling er en opplevelse for livet, som vil forme fremtiden din. Sjekk ut denne korte guiden for å planlegge ditt utvekslingsår. Book deretter et gratis møte med oss, for å gjøre om drømmen til virkelighet.