Soft Landing Camp i New York

Hei igjen! Det er nå en liten stund siden jeg ankom vertsfamilien min i Georgia. Tiden før jeg ankom vertsfamilien var jeg på Soft Landing Camp i New York.

Dette var en fantastisk opplevelse og jeg ble kjent med flere andre utvekslingselever, fra både Sverige, Finland, Tyskland og Italia.

Dag 1

Jenter på flyplass

Vi var fire norske studenter som reiste sammen til New York, og vi ankom en god stund før de andre. Vi fikk mulighet til å prøve ut bassenget på hotellet, og allerede da møtte vi noen hyggelige amerikanere som fortalte litt om landet sitt. Landet som også skal være vårt land det neste året!

Litt senere utpå kvelden var det samling for alle studentene. Da fikk alle presentert seg og vi fikk litt viktig informasjon om dagene som kom. På grunn av “jetlag” føltes det ekstremt godt når vi endelig kunne legge oss!

Dag 2

Dagen startet med et felles møte før vi tok buss inn til NYC. Vi kjøpte med oss lunsj som vi spiste i flotte omgivelser i Central Park. Etterpå hadde vi noen artige leker for å bli litt bedre kjent.

grønn park

Etter lunsj startet vi sightseeing i Upper Manhattan. Guiden som fulgte oss var kjempebra! Han hadde mye “inside information” og vi fikk se og høre mye spennende om byen. Vi så blant annet The Plaza hotel, Trump Tower, St. Patrick’s Cathedral, Greenwich og Friends bygningen!

På slutten av dagen hadde vi noen timer fritid, og da dro jeg og fem andre til Top of the Rock. Det kostet litt, men det var virkelig verdt det da utsikten derfra var utrolig fin! Vi måtte også gå gjennom Times Square for å ta bilder ☺️

Jenter i New York

New York City

Dag 3

Også denne dagen startet med et møte, der vi jobbet med ulike «case» for å forberede oss på tiden som utvekslingsstudenter.

Deretter tok vi bussen til Grand Central Terminal. Der spiste mange av oss lunsj på Shake Shack! Lederne på campen hadde fortalt at burgeren og milkshaken der er utrolig god, noe de hadde helt rett i.

Central Station i New York

Når vi fortsatte turen med guiden så vi blant annet Little Italy, Chinatown og Brooklyn Bridge. Det var veldig varmt disse dagene så det var viktig med drikkepauser. Kjøpte også cookie dough fra Dō. Nam!

Deretter gikk turen videre til 9/11 Memorial, hvor jeg lærte mye nytt om tragedien som skjedde i 2001.

Roser på nine eleven

Når vi fikk fritid valgte alle i gruppen vår å bruke ca. 1 time på å ta gratis båt fram og tilbake fra Staten Island. Da kunne vi se frihetsgudinnen relativt nært og NYC skyline. Det var en båttur med veldig fin utsikt, så det anbefales!

Dag 4

Den siste fulle dagen dro vi til en nydelig strand i New Jersey. Det kostet noen dollar å komme inn til selve stranden, men den var utrolig stor og fin. Om man ikke ønsket å være på stranden var det mulighet for ulike andre aktiviteter, da det var både restauranter og noen butikker.

Strand i Jersey Shore

Strand

Etter noen timer på stranden dro vi til et outlet-kjøpesenter. Der hadde vi noen timer til å gjøre hva som helst. Jeg og flere andre hadde strengt tatt ikke plass til noe mer i kofferten, og ønsket ikke å shoppe. Vi brukte heller tiden til å se oss litt rundt og spise sammen.

Dag 5

Plutselig kom avreisedagen, med en god blanding av følelser. Det var rart å si hade til noen man faktisk hadde blitt ganske godt kjent med, men også utrolig mye spenning rundt det å møte vertsfamilien!!

Alt i alt var de få dagen i NYC en opplevelse for livet. Vi fikk se mye av New York, og ble kjent med flere som er i nesten akkurat samme situasjon som oss akkurat nå. Noen det kan være fint å dele erfaringer med det kommende året❤️

Hilsen Emilie

Emilie blogger fra Georgia i løpet av sitt utvekslingsår i USA. Vil du også på utveksling til Georgia? Med Explorius kan du velge område i USA. Bestill et intervju i dag for å starte søknadsprosessen!