9:00 03rd september 2017

Soft Landing Camp i New York

Hei, jeg heter Nathalie og jeg er utvekslingsstudent i Michigan, USA.

Nå har jeg allerede vært her i USA en liten uke. De siste fem dagene har jeg og nesten hundre andre utvekslingsstudenter fra rundt om i verden vært på Soft Landing Camp i «The Big Apple», «The City of Islands», New York City.

Første dagen i USA ble brukt til å finne oss litt til rette på hotellet og til å komme i kontakt med andre utvekslingsstudenter. Jeg fløy fra Stavanger til Oslo Gardermoen hvor jeg møtte de andre norske utvekslingsstudentene. Vi landet på Newark International Airport i ett-tiden. Flyturen gikk veldig fint. Jeg satt ved siden av ei veldig koselig jente som heter Louise. Først da vi landet, møtte vi på et ørlite problem; SAS hadde rotet bort gitarkassen min et sted mellom Sola Stavanger og Newark. Vi la igjen noe kontaktinformasjon i skranken, og håpet at de ville finne gitaren så fort som mulig! Siden jeg og en av lederne brukte litt tid på dette, dro de andre norske til hotellet, og jeg ble igjen for å hente noen spanske og italienske studenter.

Da vi kom til hotellet vårt i delstaten New Jersey, sto innsjekk og sosialisering med andre studenter på programmet. Jeg fikk møte så mange hyggelige mennesker! Senere utpå kvelden kom min tyske roomie, Laura, som også var veldig søt!

Dag 2 ble brukt til sightseeing i Upper Manhattan. Vi startet med et møte om amerikansk kultur. Deretter dro vi til Grand Central Terminal for å spise lunsj. Jeg og tre tyske utvekslingsstudenter spiste på restauranten ShakeShack som i følge lederne våre, har New Yorks beste burgere. Etter det startet sightseeing-runden vår. Vi kjørte blant annet forbi Lincoln Center, Rockefeller Center og Trump Tower. Vi kjørte gjennom Times Square, Fifth Avenue, og vi kjørte forbi hotellet hvor de spilte inn Home Alone 2 og stedet hvor John Lennon ble skutt og drept. Vi spaserte gjennom en liten del av Central Park og Greenwich, en bydel kjent for sin bohemkultur. Vi så kaféen The Little Owl fra Friends og baren fra «How I Met Your Mother.

Da vi var ferdig med den guidede turen i Upper Manhattan, fikk vi tre timer fritid. Da måtte vi selvfølgelig benytte muligheten til å dra til The Top of the Rock, toppen av Rockefeller Center. Vi var veldig heldige med været og fikk en helt utrolig utsikt over hele Manhattan og Liberty Island. Etter vi hadde tatt alle de obligatoriske bildene, og flere til, gikk vi til Times Square. Da vi hadde spasert oss gjennom gata med neonskilt overalt, satte noen av oss ned på Frankie Boy´s Pizza for å spise middag før vi dro tilbake til hotellet.

• Soft Landing Camp er inkludert i programprisen når du reiser på utveksling til USA – Bestill vår gratis katalog for å lære mer.

Den tredje dagen i «The Big Apple» ble brukt til sightseeing i Lower Manhattan.
Vi startet dagen med et kort møte hvor vi jobbet med ulike, normale situasjoner flere utvekslingsstudenter opplever gjennom året. Dette gjaldt problemer med venner, familie og skole, hjemlengsel og kultursjokk. Og som dagen før, siste vi lunsj på Grand Central Terminal. Deretter satte vi oss i bussen og kjørte langs Hudson River til en utsiktspost mot Frihetsgudinnen som står på Liberty Island. Herfra så vi også Elllis Island, øya hvor alle immigrantene kom til mot slutten av det 19. århundre, og dermed er opphavet til ca. 40% av alle amerikanere. Vi var også innom Trinity Church, New Yorks eldste kirke. Vi dro så videre for å se New York Stock Exchange som ligger i Wall Street. Ikke langt unna ligger også World Trade Center, som selvfølgelig hører med! Deretter gikk turen videre over Manhattan Bridge til bydelen Brooklyn for å se Brooklyn Bridge. Vi kunne dessverre ikke kjøre over den siden vi kjørte buss. Guiden tok oss så med på en kort omvisning til fots i Little Italy og én av tre Chinatowns i NYC.

Etter omvisningen fikk vi fritid i Soho til shopping og middag. Jeg og noen andre utvekslingsstudenter gikk så tilbake for å spise i Little Italy. Maten her var god, men ikke like god som i Italy! Da vi skulle finne veien tilbake til der bussen satte oss av, innså vi fort at ingen av oss hadde den minste anelse av hvor vi skulle. Men siden amerikanere er så hyggelige og behjelpelige, spurte vi like så god en på gata om hjelp. Og han og kjæresten fulgte oss gjerne helt til stoppet som viste seg å være tjue minutter unna. Vi dro så tilbake til New Jersey og hotellet og la oss etter en lang dag.

Dag fire skulle i utgangspunktet bli brukt til piknik i Central Park og til shopping. Men på grunn av dårlig vær, droppet vi Central Park til fordel for American Museum of Natural History. Siden dette er museumet hvor filmen Natt på museet ble spilt inn, var attraksjonene fra filmen hovedprioritet da vi ikke hadde veldig god tid. Gleden ble likevel fort litt begrenset da vi ble fortalt at museumet ikke var som i filmen. De som laget filmen hadde nemlig kun tatt med seg klipp fra museumet, og gjennomført selve filmingen i Canada. Det var allikevel gøy å se blant annet Teodor Teddy Roosevelt, apen Dexter, Dum-Dum, Sacajawea Jedediah, Octavius, Attila og skjelettene til de ulike dinosaurene.

Da vi var ferdige på museet dro vi til Jersey Garden Mall. En stor outlet med alt av merkeklær, accessories osv. til en billig penge. Enda billigere ble det siden vi fikk rabattkuponger av lederne våre! De hadde butikken som Hollister, Abercrombie & Fitch, Michael Kors, Gant, Levis, Polo, Nike og Adidas. Siden jeg ikke hadde veldig mye vekt å gå på fra NYC til Traverse City måtte jeg begrense meg, men jeg kjøpte likevel to par sko, tre bukser og en t-skjorte, noe som viste seg å være mer enn de fleste andre.

Da vi kom tilbake til hotellet måtte vi pakke koffert og håndbagasje. Vi skulle alle dra fra hotellet på ulike tidspunkter dagen etter. Jeg hadde oppmøte i lobbyen 07.45.

Utrolig takknemlig for alle de flotte menneskene jeg fikk gleden av å møte i NYC og alle de fine minnene vi fikk!

– Nathalie <3

Nathalie blogger fra Michigan i løpet av sitt utvekslingsår i USA. Vil du også på utveksling til USA? Bestill et intervju i dag for å starte søknadsprosessen!

Nathalie i Michigan

USA

En opplevelse for livet

Utveksling er en opplevelse for livet, som vil forme fremtiden din. Sjekk ut denne korte guiden for å planlegge ditt utvekslingsår. Book deretter et gratis møte med oss, for å gjøre om drømmen til virkelighet.