9:00 26th oktober 2020

Min høstferie!

Hei igjen alle sammen,

Nå har det gått en måned siden sist og jeg tenkte å oppdatere dere litt. Akkurat nå har jeg høstferie og jeg tenkte å fortelle litt mer om hva jeg har gjort så langt. En forskjell fra Norge til Tyskland er at vi har to ukers høstferie her, så det er en relativ lang ferie.

Frankfurt:

Rett etter skolen, siste skoledag før ferien, dro jeg med noen venner inn til Frankfurt, toget tok vel en times tid. Vi dro ut for å spise på en asiatisk restaurant. Lokalet var veldig fint, jeg rakk dessverre ikke ta noe bilde av det, men maten var også veldig god.

Vi dro også for å kjøpte bubble tea etterpå. Jeg har aldri smakt normal bubble tee før, så for meg var dette veldig spennende. Selv om jeg ikke bor så langt unna Frankfurt hadde jeg aldri vært inne i byen før, siden Wiesbaden (byen jeg bor i), egentlig har det aller meste man trenger. Siden jeg da ikke hadde vært i Frankfurt før, så gikk vi litt rundt og jeg fikk se ulike plasser rundt om i byen. Vi shoppet litt også før vi dro hjem igjen på kvelden.

Morgenen etter var det bare å pakke kofferten min for da skulle jeg videre. Jeg og vertsfamilien min reiste nemlig bort før en uke.

Schwarzwald:

Fra lørdag til onsdag var vi i Schwarzwald, som ligger i Baden-Württemberg. Vertsfamilien min har en leilighet der, så vi dro dit i lag med noen venner av familien. Det var en 3-4 timers kjøretur og mesteparten av tiden kjørte vi på motorveien, så det var ikke så veldig mye å se på dessverre.

Første dagen gikk vi en kort tur i nærområdet og så dro vi ut på en italiensk restaurant og spiste, de hadde en ekstremt god pizza.

Andre dagen, som også var den første hele dagen, skulle vi på langtur. Jeg tror vi endte opp med å gå 25 km. Det var egentlig en veldig fin tur og jeg fikk sett mye av landskapet i området. Vi gikk også rundt en innsjø som heter Titisee, som tydeligvis skal være ganske kjent. Slutten av turen ble en slags fjelltur og på toppen av fjellet/berget var det en liten restaurant, som vi satt oss ned på og drakk kaffe, før vi tok turen tilbake.

Mandag gjorde vi egentlig ikke så mye. Været var ikke det beste så vi var for det meste inne, spilte litt spill og jeg fikk lest litt i boken min. Jeg har lært vertsfamilien min kortspillet «Idiot» så vi har spilt det en god del. Vi gikk også en kort tur på kvelden.

Tirsdag var den siste hele dagen vår i Schwarzwald og denne dagen gikk vi på en litt lengere tur. Vi gikk innom en glassblåserbutikk der de lagde ulike ting i glass. Inne i butikken kunne man også se en av de som jobbet der sitte og forme glass med hjelp av flammen. Dette var ekstremt kult og vi sto ganske lenge å bare så på hva han gjorde. Jeg lærte også denne dagen at det er dette område gjøkurene kommer fra, og overalt i butikker her kunne man kjøpe gjøkur, en typisk suvenir for turister som det selges masse av.

Utenfor glassbutikken var det et stort gjøkur, og klokken tolv begynte det å spille og vi ble stående for å se på.

München:

Onsdags morgen, etter frokost, reiste vi videre mot München. Dette var en enda lengere kjøretur, som tok ca. 5 timer. Men vi kom frem til slutt, litt utpå ettermiddagen.

Her bodde vi på et ungdomsherberge, litt i utkanten av byen. Vi sjekket inn og slappet av i et par timer, spiste litt frukt og kjeks og bare pratet om hva vi skulle gjøre mens vi var i München. Rundt klokken 18 gikk vi ned og spiste middag på ungdomsherberget, før vi dro inn til sentrum en tur på kvelden. Siden det var ganske sent gikk vi for det meste rundt og så litt, og ikke i så mange butikker da det var sent og butikkene begynte å stenge.

Men noen butikker måtte vi i fordi den ene skoen min hadde klart å få hull under sålen, så jeg ble våt når jeg gikk ute. Jeg måtte derfor kjøpe meg nye sko, men fant heldigvis et greit par ganske fort. Etterpå satte vi oss på en restaurant og bestilte noe å drikke, før vi etter hvert dro tilbake og tok kvelden.

Torsdag var vår første hele dagen i München. Vi startet dagen med å gå litt rundt i en park. Selv om München egentlig er så å si helt flatt var det et lite berg inni parken, som vi gikk opp på. Herfra hadde vi ganske god utsikt. Gjennom parken rant det også en elv og noen steder egnet den seg godt til å surfe. Vi ble derfor stående og se på de som surfet. Dette var virkelig ikke noe jeg hadde forvent å se, men det var ekstremt interessant å se på dem og vi ble nok stående i minst 30 min.

Deretter shoppet vi litt. De har mange flere butikker her en det jeg er vandt med fra hjemme, og generelt flere butikker vi ikke har i Norge, så for meg var det veldig spennende å se. På kvelden tok vertsfamilien meg med til en typisk bayersk restaurant, med typisk mat fra Bayern og generelt Tyskland og Østerriket, slik at jeg fikk prøvd litt mer tradisjonell mat. Vi har hatt litt tradisjonell mat hjemme også tidligere, men her var det noen ting jeg enda ikke hadde prøvd, så det var veldig gøy.

Fredag dro vi på det Tyske Museum, det er et museum som hadde masse forskjellig, alt fra biologi, til historie, til klima, rett og slett veldig mye forskjellig. Vi rakk ikke gjennom hele museet, men det vi rakk å se på var virkelig interessant og jeg lærte utrolig mye. Det var noe for enhver smak der, og noe jeg anbefaler å sjekke ut nærmere om man først er i München.

Så dro vi videre til Olympiapark, altså der OL ble arrangert i 1972. Det er et stort parkområde, men også med oppdaterte idrettshaller av ulike slag. Her også gikk vi bare litt rundt, gikk opp på en høyde og bare så oss rundt.

Vi avsluttet dagen med å dra ut og spise på en burgerrestaurant som heter Hans im glück, som virkelig har ekstremt gode burgere. Vi var på samme restaurant i Wiesbaden, første dagen min i Tyskland, og jeg liker virkelig denne restauranten. På kvelden spilte vi litt brettspill og spiste sjokolade før vi pakket baggene våre og tok kvelden.

Neste morgen kjørte vi de ca. 5 timene hjem, og resten av kvelden gikk til avslapping.

Hannover og Mariensee:

Tirsdagen etter skulle jeg reise alene i Tyskland for første gang. Jeg skulle besøke venninnen min Edna som er på utveksling i Mariensee, ganske langt nord i Tyskland. Vi gikk i samme klasse hjemme i Norge og dro begge med Explorius til Tyskland i år. Vi fant derfor ut at siden vi begge hadde høstferie nå ville det passe bra å møtes.

Til sammen tok jeg fem ulike tog, og en buss før jeg var fremme hos Edna. Jeg stresset litt da jeg ikke har reist i Tyskland alene før, og siden det var såpass mange bytter. Det ene toget mitt ble forsinket, så jeg endte opp med å måtte vente to timer i en by kalt Kassel. Jeg skal love dere at når jeg fikk opp melding på mobilen om at toget var forsinket ble jeg ganske så stresset, jeg var først redd for at toget var innstilt og da hadde jeg virkelig ikke vist hva jeg skulle gjort. Men det fikset seg, og reisen gikk egentlig ganske greit. Edna og jeg møttes i Hannover, som er en storby på veien mot Mariesee. Vi brukte noen timer her på å utforske byen.

Vi shoppet, gikk litt rundt, fikk pratet masse også gikk vi og spiste på en italiensk restaurant. Da kvelden kom tok vi det siste toget, og den siste bussen tilbake til henne og så var vi endelig fremme. Vi tilbrakte deler av kvelden med vertsfamilien hennes, og etterpå så vi på film og spiste norsk sjokolade.

Jeg skriver dette blogginnlegget nå onsdag mens jeg enda er hos Edna. I dag har vi gått tur og jeg har fått sett en del av området, også har vi vært og spist hos vertsbesteforeldrene hennes. I morgen er planen å trene litt og kanskje dra inn til Neustadt som er et større tettsted her. Jeg drar hjem fredag og kommer nok til å bruke helgen nå før skolestart på litt ulikt skolearbeid jeg må gjøre ferdig.

Emma blogger fra Wiesbaden i løpet av sitt utvekslingsår i Tyskland. Vil du også på utveksling? Avtal et gratis og uforpliktende intervju med oss i dag for å starte søknadsprosessen!

Emma i Wiesbaden

Tyskland

En opplevelse for livet

Utveksling er en opplevelse for livet, som vil forme fremtiden din. Sjekk ut denne korte guiden for å planlegge ditt utvekslingsår. Book deretter et gratis møte med oss, for å gjøre om drømmen til virkelighet.